My journey so far

Ruim anderhalf jaar geleden, 97 kilo zwaar en met de marathon op mijn bucketlist begint mijn verhaal. Op dit moment zijn er 21 kilo’s af, heb ik mijn eerste marathon gelopen en heb ik de 100km van Winschoten in de planning. Maar wat gebeurde er in de tussentijd?

Ik wilde altijd graag de marathon een keer lopen maar wat een eind leek me dat! Toen de kilo’s er beetje bij beetje eraan kwamen vond ik het in de zomer van 2014 genoeg. Ik was mijn eetpatroon al wat aan het aanpassen en begon met hardlopen. Aan het begin had ik al snel last van gevoelige schenen. Na een paar nieuwe, aangemeten schoenen begon in eind augustus dan echt.

Ik begon met een paar trainingen in de week en liep in augustus en september gelijk mijn eerste wedstrijdjes. Deze waren een enorme stimulans en ik ging naar 3 keer trainen in de week. Om daad bij woord te voegen besloot ik op de eerste dag van de inschrijving van de marathon van Rotterdam maar gelijk mezelf in te schrijven.

Ik had nog geen idee hoe ik het aan moest pakken, maar ik nam me voor dat ik dit zelf zou gaan doen en besloot mijn eigen plan te trekken. Ik koos verschillende wedstrijden uit die ik wilde gaan lopen in mijn opbouw naar Rotterdam. Zo schreef ik me in voor de 25km in Apeldoorn en de 32km van Kampen. Een trainingsschema volgde ik niet en liep op gevoel. Ik liep gemiddeld 4 keer in de week waarvan één lange duurloop.

In april was het dan zo ver, na al die maanden van trainen kwam er een marathon uit mijn benen. 42.195 meter. Een prachtige tijd van 3:20:57 stond op mijn horloge. Ik liep een vlakke race op mijn uitgestippelde schema en heb vanaf de eerste minuut alleen maar genoten. Soms hoor je van een aftermarathondip, maar dat was bij mij totaal niet het geval. Het smaakte naar meer!

Ik schreef me in bij de atletiekvereniging en ging gerichter trainen. Ook begon ik steeds meer wedstrijden te lopen. Ik liep PR na PR en mijn tijden werden steeds beter. Wat was er allemaal mogelijk? Hoe vaker ik liep hoe verslaafder ik werd. Ik kon niet stil blijven zitten. Mijn volgende doel werd de Fish Potato Run. Een lokale wedstrijd van Urk naar Emmeloord (waar ik woon) over 8 mijl (12,88km). Ook daar liep ik een super tijd + PR. Ook de Dam tot Damloop werd een PR. Het ging me allemaal voor de wind.

Je zou denken waar gaat het mis, maar het gaat tot nu toe, even afkloppen, nog allemaal goed. Ik luister naar mijn lichaam en ondanks dat ik dat soms lastig vind weet ik dat dat het beste is. Ondertussen begonnen de lange afstanden me steeds meer te interesseren en ik besloot mee te gaan doen aan het NK trail in Schoorl. Een prachtige wedstrijd over 36,4 km.

Ondanks dat ik nog nooit verder dan de marathon heb gelopen was ik al bezig met een afstand verder dan dat. Maar hoever ga je dan? Hoe langer ik er over nadacht, des te meer ik uitkwam bij een 100km. Ik begon te enthousiaster te worden en besloot research te doen. Dit eindigde bij de 100km van Winschoten, dat moest hem gaan worden. Via deze blog wil ik jullie meenemen op mijn voorbereidingen naar deze wedstrijd toe!

2 thoughts on “My journey so far

  1. John 13 januari 2016 / 07:15

    Leuk op deze manier kennis met je te maken Stefan. Ik ging ervan uit dat je al veel langer aan het lopen verslaafd was.
    Je hebt al mooie prestaties geleverd en jezelf een mooi doel gesteld om naar toe te werken en te realiseren.
    Succes met de voorbereidingen, maar vooral veel plezier.

    Like

  2. Miles and More 20 januari 2016 / 21:36

    Goed verhaal!! Ben benieuwd hoe je het gaat doen!! Zet ‘m op!

    Like

Geef een reactie

