Drents Friesche Woldtrail 44k en Ergometrie onderzoek

Zo er zijn weer 2 weken voorbij, tijd voor een update

Na het topweekend met de 2de plek bij het cross clubkampioenschap van AVNOP en de halve van Egmond had ik mijn focus gericht op de 44k Drents Friesche Woldtrail. Samen met loopmaatje Bas vertrok ik zaterdagochtend richting Appelscha. We waren ruim op tijd dus konden even op ons gemak een bakje koffie drinken en een puntje appeltaart weg eten voor we gingen starten.

Er stond een leuk gezelschap te wachten voor de 44k van ongeveer 50 mensen. Het hele evenement trok ruim 500 deelnemers verdeeld over 3 afstanden (14, 24 en 44k). Het doel vandaag was lekker lopen en ik was ook niet van plan om op de tijd te gaan letten. Ik kwam vrij snel in een lekker ritme en de kilometers vlogen voorbij. Ik had, in tegenstelling wat ik bij andere wedstrijden doe, dit keer muziek meegenomen omdat ik van te voren had verwacht dat ik lange stukken alleen zou moeten lopen en zo kon ik heerlijk van de kilometers genieten. Het parcours was fantastisch en zeer gevarieerd van weilanden, bossen, modderige padjes tot grote zandvlaktes. Een super gebied voor de trailrunner om heerlijke stukken te lopen. Tel daar de sneeuwballen bij op en een paar keer tot over je knieën door het water en je kreeg een waar spektakelstuk voorgeschoteld. Doordat de organisatie een klein stuk van het parcours had ingekort vielen er een aantal kilometers weg maar door mijn onoplettendheid corrigeerde ik dat weer goed (ik liep 3 x verkeerd, +/- 1,3 k) en zo liep ik uiteindelijk tot nog de magische afstand van de marathon. Loopmaatje Bas overtrof de stoutste verwachtingen van de organisatie en finishte in een netto tijd van 2:56 en een beetje (eerste plek). Zo snel dat de organisatie het parcours nog niet gereed had. Een half uur voor op het snelste schema, maargoed… met een goed gevoel trokken we weer naar de polder. Uiteindelijk pakte ik zelf nog de 10de plek. (stats: 42,54k – 3:45:58 – pace 5:19)

Runforestrun (1)
Runforestrun Drents Friesche Woldtrail 44k (foto: Martin Knegt)
IMG_6124
Runforestrun Drents Friesche Woldtrail 44k

De afgelopen week heb ik lekker kunnen trainen. Ik loop op schema’s via hardloopbegeleidingopmaat.nl van Tjeerd Popkema. Hij is mijn trainer bij AVNOP en met een persoonlijk PR van 2:36 op de marathon een goede en ervaren loper. Door zijn schema’s en begeleiding ben ik een stuk beter gaan lopen en heb ik me ontwikkeld tot de loper die ik nu ben. Het schema wat ik volg was afgelopen week net geëindigd dus ik kon mijn training deze week zelf invullen. Gekozen voor onder andere 2 duurlopen a 16,5 km en een zware interval van 20 x 400 meter met 200 rust. Alle tempo’s hiervan kunnen lopen in gemiddeld 1:28.

Vandaag, 26-01-2016 heb ik een ergometrie onderzoek gedaan in het ziekenhuis. Hiermee wordt onderzocht tot welke lichamelijke inspanning ik in staat ben. Ik heb in de ruim 1,5 jaar dat ik hardloop een aantal keer gemerkt dat mijn hartslag spontaan omhoog vliegt tot 220. Normaal gesproken, stop ik even met trainen en kan ik mijn training na een minuut ongeveer hervatten op de intensiteit waar ik mee bezig was. Maar, zoals jullie misschien hebben gelezen in december op instagram, kreeg ik hier tijdens mijn PR poging op de halve marathon in Dronten ook last van. Hier ben ik niet gestopt en ben ik na 6 hele zware kilometers met bijna 25 seconden verval op de kilometer toch doorgelopen. De blijdschap van de PR (1:26:41) was destijds ver te zoeken omdat ik op schema lag van 1:24:30. Om toch te weten te komen of ik een afwijking heb ben ik dit onderzoek gaan doen. De uitkomst was positief. Geen afwijking. Ik zat op intensiteit van 135% ver boven het gemiddeld. Ik kwam tot hartslag 176 wat 92% procent van mijn inhoud is. Leuke statistieken om te weten maar belangrijkste is dat ik me nergens zorgen om hoef te maken.

See you next time..

IMG_6233
Ergometrie onderzoek
Geef een reactie

