Midwintermarathon 25km Apeldoorn

Zo, weer tijd voor een update. Deze keer met onder andere mijn toprace in Apeldoorn tijdens de midwintermarathon en het nieuws uit Winschoten.

Zoals jullie onder andere nu allemaal al weten ben ik in training voor de 100 van Winschoten. Een fantastisch doel wat ik hoop te realiseren op 10 september. Maar toen kwam eind januari het bericht dat het hele bestuur van de runwinschoten-organisatie was opgestapt. Op dit moment is er te weinig basis om te komen tot een verantwoorde organisatie. Ze stellen een deadline op 15 februari om tot een nieuw bestuur te komen, anders gaat de run dit jaar niet door. Dat was wel even balen om te lezen. Op dit moment is er gelukkig een beetje positief nieuws dat er een aantal gegadigden zijn die een nieuw bestuur willen vormen. Afwachten dus.

Maar wat als… ja ik heb daar over nagedacht. Veel voors en tegens afgewogen maar besloten, mocht de 100 van Winschoten niet door gaan, om me volledig te focussen op een hele sterke najaarsmarathon. Ik zal het grootste gedeelte van mijn schema blijven volgen en vanaf de zomer specifiek naar de marathon toewerken. Maargoed aan dit plan wil ik liever nog even niet denken!

Ondertussen ben ik lekker aan het doortrainen. Sinds 1 februari heb ik mijn nieuwe schema. Ik heb bewust gekozen om mij zo strak mogelijk te houden aan dit plan. Normaal gesproken probeer ik naast mijn schema veel sprokkelkilometers te maken maar op dit moment kies ik bewust voor mijn rustmoment en probeer ik wat te investeren in mijn core door middel van oefeningen op het matje.

07-02-2015, Midwintermarathon 25km in Apeldoorn. Afgelopen zondag stond 1 van mijn favoriete wedstrijden op het programma, de midwintermarathon. Ik koester mooie herinneringen aan deze wedstrijd omdat dit vorig jaar mijn eerste grootste evenement was. ’s Ochtends vroeg vertrok ik samen met Susan, Thomas en Berend richting Apeldoorn. Mijn vaste loopmaatje Bas was daar al en ook mijn trainer, Tjeerd, was al in Apeldoorn. Na het omkleden koos ik voor een korte warming-up om op tijd naar het startvak te gaan omdat ik voorin een plekje wilde hebben. Het rekken en strekken kon ik mooi in het startvak doen. Vlak voor de start ging vak A open en konden we aansluiten bij het wedstrijdvak. Daar kwam ik Sierd nog even tegen en we wenste elkaar even succes. Ook Bas en Tjeerd stonden opgesteld en we maakten nog snel een praatje.

3.2.1….start. De wedstrijd was los. Vooraf had ik gekozen om te starten op schema 1:40:00 (pace 4:00 p/km). Mijn huidige PR stond op 1:53:10 en zou al heel tevreden zijn met een tijd van 1:43:00. Maar ik wist dat mijn ontwikkeling zo stormachtig is dat 1:40:00 mogelijk kon zijn. Wel was ik me ervan bewust dat er een genoeg hoogtemeters in zaten wat het zwaar maakte. Maar zoals de boorden langs de weg zeiden: “what comes up, goes also down”.

De eerste kilometers ging steady. Ik liep strak op 4:00 p/km maar voelde me nog niet beresterk. Daarna kwam de 6e kilometer. Die was zwaar, ik raakte mijn complete groepje kwijt en maakte een kilometer van 4:20 p/km. Ik wist dat ik op het laatste stuk dit nog wel kon goed maken en raakte ook niet in paniek. Ik ging terug naar het niveau van 4:00 p/km en herpakte me weer. Vanaf kilometer 8 begon ik in de wedstrijd te groeien. Ik zag veel mensen voor me lopen en besloot ze in dit gedeelte van de race te gaan oprapen. 1 voor 1 liep ik iedereen voorbij en maakte kilometers van gemiddeld 3:53. Ik voelde me zo sterk en dat werd sterker. Toen kilometer 16 begon sloop het er een beetje in. Het parcours werd weer vals plat en ik kwam moeilijk door m’n kilometers heen. Ik voelde de energie weg glijden. Het werd even buffelen maar ik wist dat het parcours vanaf kilometer 21 naar beneden ging.

De laatste kilometers veranderde het hardlopen in laag vliegen en vloog ik in super snelle kilometers naar de finish. Een tijd van 1:38:49 stond op de klokken. Een PR van 14:21 minuten. Wat super en boven verwachting. Ook mijn clubgenoten liepen super: Tjeerd 1:34, Bas die een week ziek was geweest 1:35, Thomas 1:42 en Berend 1:55 en mijn topper, Susan, liep een PR van 4 minuten in 2:19. Ik kijk terug op een super dag. Stef bedankt voor de foto’s!

Tot volgende keer.

12669917_876664765765260_373405240_o
Na de finish! 1:38:49 wat een tijd! (Tjeerd – Stefan – Thomas)
10412113_876664762431927_334129141_o
De laatste meters naar de finish!

 

Geef een reactie

