Utrecht marathon (PR 3:05:46)

Zondag 20 maart stond weer DE mooiste afstand op het programma, de marathon. Ik had besloten, in samenspraak met mijn trainer, de Utrecht marathon toe te voegen aan mijn trainingsschema naar Winschoten toe. 

De dag begon vroeg. Susan leek het leuk om eens bij een groter sportevenement vrijwilliger te zijn en meldde zich voor de Utrecht marathon aan. Ik besloot mezelf ook aan te melden voor de eerste uurtjes omdat we pas om 12:15 uur zouden starten. 6:00 ging daarom de wekker om vervolgens om 7:00 in de auto te stappen richting Utrecht. Na ontvangst met koffie werden we ingedeeld bij de tasseninname. Na ruim 3 kwartier klaar zetten kwamen de eerste lopers het complex binnenstromen om hun tassen af te geven. Voor mij begon het gelijk ook te kriebelen. Ik begon steeds meer zin te krijgen.

Tegen half 12 zat mijn taak erop en begon ik me voor te bereiden om de wedstrijd. Ik kleedde me om, at nog wat en ging richting de start. Deze lag op 800 meter van het complex. Ik besloot op een lekker drafje richting de start te lopen en kwam in gesprek met meisje die haar eerste marathon ging lopen. Hoe gaaf! Ik weet nog hoe gespannen ik was voor mijn eerste marathon vorig jaar in Rotterdam en hoe relaxed liep ik er nu bij. Al kletsend kwamen we bij de start aan. Ik wenste haar succes en ging mijn eigen weg. Ik hoop voor haar dat ze haar doel van 3:30 heeft gehaald!

Bij de start was het even kijken waar ik moest zijn. Ik had een startnummer overgenomen en later weer op mijn eigen naam gezet waardoor ik een blanco startvakcirkeltje had op mijn startnummer. Ik besloot het te proberen bij vak B. Dat leek me wel een aardige inschatting. Daar aan gekomen bleek dat de extra startnummers alleen in vak E of F mochten beginnen. Gelukkig vond de controlerende crewmember mij sportief genoeg en na mijn “betoog” werd ik gelukkig doorgelaten.

In het startvak raakte ik met iemand aan de praat die trainde voor zijn eerste Ironman. Ook weer zo’n supergaaf sportief doel. Overigens niks voor mij om de simpele reden dat ik totaal niet kan zwemmen, eigenlijk niks met fietsen heb en lopen te leuk vind om mijn aandacht te moeten splitsen naar 2 andere disciplines. De minuten gingen al kletsend voorbij en voor ik het wist konden we ons gereed maken.

Ik had besloten dat deze marathon een “training” zou zijn en dat ik niet voluit zou gaan voor een toptijd. Die magische 3 uur grens wil ik zo graag verbreken maar wist wel dat als het niet zo lukken of ik zou te veel moeten geven dat dit ten koste zou gaan voor het proces. Die 3 uur grens ga ik zeker nog een keer aanvallen maar mijn trainingsschema bevatte ook te weinig specifieke trainingen om nu er vol voor te gaan. Ik had daarom tot de dag ervoor besloten te gaan lopen op 5 minuten per kilometer, een tijd van ongeveer 3:30. De dag ervoor was ik met loopmaatje Bas naar een wedstrijd in Wapenveld gegaan en die vroeg zich af waarom ik niet op 4:30 zou gaan lopen. Na wat over een weer gepraat besloot ik toch het plan te veranderen en zodoende op 4:30 te starten.

Het startschot klonk en de grote stroom fanatieke (halve-)marathon lopers ging op weg. Ik opende heel behouden en netjes op 4:30 en een doorkomst op de 5km van 22:46 en op de 10km van 44:59. Naarmate de kilometers volgde ging ik toch wat harder lopen. Mijn gemiddelde liep rustig op van 4:30 per km naar 4:24. Het ging heerlijk en toen ik even het groepje van 3 uur zag passeren (er was een soort lusje gecreëerd waardoor we elkaar  tegemoet liepen) twijfelde ik heel even of ik daar naartoe moest gaan lopen. Gelukkig kon ik mezelf bedwingen en ben ik door gaan lopen op het huidige tempo.

De tweede ronde begon het deelnemers enorm uit te dunnen. De halve marathonlopers met wie ik eerst liep ging allemaal richting de finish en ik begon aan de tweede ronde. Ik liep vrijwel alles alleen en kon her en der een aantal lopers opvegen. Toen ik het centrum in liep stonden Hanri en Willianne (2 vrienden van mij) te kijken. Totaal niet verwacht maar ze waren in de buurt. Dit gaf me een extra kick en daarna nog onder de Dom door. Wat een super moment. Mijn hartslag beleefde even een piek daar.

Vanaf de 35 kilometer begonnen de benen toch wat zwaarder te voelen en ook verloor ik wat energie. Gelukkig kon ik tempo nog goed houden rond de 4:28 a 4:32 al moest ik er wel meer voor werken. De hartslag klom een paar slagen maar ik wist dat dit een super mooie tijd ging opleveren. Het laatste bochtje was in zicht en ik genoot op de finishlaan. Ik had nog een paar lopers kunnen inhalen en liep vrijwel alleen naar de finish toe. Al dat applaus was dus echt voor mij. Wat een heerlijk gevoel. 50 meter voor de finish stond mijn grootste fan, Susan mij al aan te moedigen.

3:05:46 stond er uiteindelijk op de klokken. Wat een tijd!! 15:11 van me PR af en dat in een “training” Die 3 uur grens ga ik zeker een keer verbreken. Of het vandaag was gelukt? Ik weet het niet. Ik heb m’n race geanalyseerd en denk dat ik te weinig specifieke training heb gehad en te weinig echt lange duurlopen om een perfecte race te lopen waar ik die 3 uur grens er aan loop!

Tot de volgende keer, dan de marathon van Rotterdam!!

2 thoughts on “Utrecht marathon (PR 3:05:46)

  1. Hedwig 22 maart 2016 / 21:18

    Fantastisch! Gefeliciteerd! Wat een cadeau dat je zonder ‘keihard trainen’ al zo’n resultaat weet te behalen!

    Like

  2. John 22 maart 2016 / 21:41

    Leuk verslag wederom Stefan.
    Die 3 uur grens ga jij zeker doorbreken. Knap om op dit parcours, met name de 2e ronde deze prestatie te leveren. Gefeliciteerd met je pr🎉👏🏽

    Like

Geef een reactie

