NK CPC halve marathon Den Haag

Tijd voor een update! Het was inmiddels bijna een maand geleden dat ik wat postte. In mijn beleving was er weinig spectaculairs gebeurd tussen de runforestrun die ik liep in Dwingeloo (een week na Apeldoorn) en het NK halve marathon tijdens de CPC loop in Den Haag. Maar in Den Haag gebeurde het! 

Na de 25km in Apeldoorn liep ik de week daarna een  35,5 km trail  tijdens de Dwingelderveldtrail georganiseerd door Runforestrun. Een fantastische trail door een prachtig natuurgebied. De trail ging, na wat opstart problemen, uiteindelijk naar behoren en ik finishte op een 8ste plek van de bijna 100 deelnemers.  (stats: 35,5k – 2:51:04 – pace 4:49)

IMG_6408
RunForestRun 35,5km (foto: Tinus Knegt)

De dag daarna liep ik bij onze vereniging mee met de bosbaanloop. Ik stond al met wat vermoeide benen op maar wilde graag lopen. Ik had geen plan en doel voor ogen vandaag maar ik had me voorgenomen bij het eerste pijntje te stoppen (ok, het tweede pijntje want ik had al vermoeide benen 😉 ). Ik startte goed en kon uiteindelijk vrij gemakkelijk 5 kilometer alleen op kop lopen (door afwezigheid van een hoop toppers was de concurrentie bovenin het klassement minimaal). Bij het ingaan van het derde rondje ben ik uitgestapt omdat ik toch wel wat meer pijntjes voelde. (stats: 5,2k – 0:19:46 – pace 3:48)

Na al dit geweld en te weinig rust heb ik anderhalve week wat gekwakkeld met mijn benen. Het begon eigenlijk al na het gloeiende landschap in Apeldoorn en daarna misschien iets te veel blijven lopen. Mijn benen waren overduidelijk vernield door die snelle 25k. Ik besloot  wat langzamer te trainen en zelfs een training en een wedstrijd te skippen, want ik had wat goed te maken op de halve marathon. In december viel een serieuze poging gedeeltelijk in het water dus in Den Haag moest het gaan gebeuren.

– Zondag, 6 maart 2016 – Vandaag was de dag van de CPC loop. Samen met Susan en Thomas (een loopmaatje van de club) vertrokken we naar Den Haag. We gingen mooi op tijd zodat we nog een stukje van de 10 kilometer konden kijken en het sfeertje konden proeven. Dat sfeertje begon al op Den Haag Centraal waar een enthousiast team van @ReisJeFit ons begroette! We kwamen al snel op een blubberig Malieveld aan en liepen richting de finish. Daar kwamen alle lopers van de 10km binnenstromen en gelijk begon het bij mij ook te kriebelen. Nog een ruim uur en wij mochten ook weg. Even snel omkleden, de tassen afgeven en proberen wat warm te lopen. Dat werd een hele opgave want het begon ondertussen al aardig druk te worden. Ik kwam gelijk loopmaatje Bas tegen die samen met 2 vrienden was gekomen. Na wat geklets heb ik wat rek- en strekoefeningen gepakt alvorens ik naar het startvak toe ging.

Daar stond ik dan in vak A van het NK in startwave 1. Binnen een aantal minuten zou het geweld losbarsten en zou ik op jacht gaan naar een een mooi PR. In Apeldoorn kwam ik al door in 1:24:00 en hoopte vandaag rond de 1:22:30 te gaan lopen. De gezonde spanning begon te komen alleen had ik het hartstikke koud, daarnaast was ik de dag ervoor verkouden geworden. Even niet aan denken en volle focus! 1 minuut na half 3 gingen we van start. Ik kwam vrij snel in een een goed ritme en zocht mijn plekje aan de buitenkant van de stroom mensen. Het ging perfect dacht ik, tot ik na een kilometer gelijk mijn linkerscheen begon te voelen. Nee, het zal toch niet! De pijn in de scheen werd niet beter de volgende kilometers en ik begon voor mezelf al een punt markeren waar ik het tempo eruit zou gooien en de race zou uitdribbelen.

Na een kilometer of 6 was het gevoel nog het zelfde maar desondanks bleef ik het tempo houden. Het ging qua tijden super dus besloot vol te houden en de kilometers vlogen om. Ik liep in een mooi groepje en er werd zelfs kop over kop gelopen. Na 15 kilometer kwamen we aan bij de Pier. Ik had me ingesteld op tegenwind maar hagel had ik niet verwacht. Na een kilometer bikkelen en een kilometer van 3:56 (wat mijn traagste kilometer was, wie had dat ooit verwacht een jaar geleden) gingen we de boulevard af. Ik wist dat we nog maar 5 kilometer recht toe recht aan hoefden, met een half windje in de rug en wist dat ik dit niet meer ging weggeven. Het gevoel in de scheen was ik kwijt en ging er vol voor. Waar ik het vandaan haalde heb ik geen idee maar de kilometers ging alleen maar sneller en voor ik het wist kwam ik weer bij de finish. Een tijd op de klokken van 1:21:33. Ongelofelijk! De stoutste verwachtingen overtroffen.

In de uitloopzone kwam ik maatje Bas tegen. 1:13 hoog liep hij, 3 minuten van zijn PR, wat een tijd! Ook loopmaatje Thomas voegde zich snel bij ons die dik 2 minuten van zijn PR afliep en finishte in 1:22:30. Al pratend kwamen er steeds meer bekenden langs en werd er gezellig gekletst. Eerst kwamen we Rindert tegen en daarna volgde Ricardo, Dennis en Paul. De volgende clubgenoot volgde ook snel, Berend liep een minuut van zijn PR af! Een goede tijd van 1:34! We besloten snel onze kleren op te halen om vervolgens Susan binnen te halen. In de tussentijd kwam ik Sierd en Marleen nog tegen van de halfcrazierunners en Hans. Susan finishte uiteindelijk in 1:54:04. Slechts 15 seconden boven haar PR en dat in een trainingsloop naar Rotterdam toe. Wat een topper!! Die marathon gaat zeker goed komen met haar.

Uiteindelijk een topdag in Den Haag. Ik zal weer wat meer gaan schrijven want de leuke wedstrijden staan voor de deur! Zo loop ik aankomende zaterdag de halve van Harderwijk met clubgenoot Peter om zijn PR te verbeteren naar 1:35/1:36 en zondag ga ik kijken bij het NK cross in Oldenzaal. De week erna mag ik eindelijk weer een marathon lopen in Utrecht. Ik kijk er naar uit.

Tot snel!

Thomas (1:22:30) – Stefan (1:21:33) – Berend (1:34:30)

Schermafbeelding 2016-03-07 om 19.50.47

 IMG_6673

Geef een reactie

